just click wherever u want to

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Tuesday, March 22, 2011

Perkara Harus Ketika Pergi Interview


Hari nih pagi2 lagi aku nak post pasal ape yang aku nak kongsi dengan korang. wah! hello! kul 11 lebih dah,pagi2 lagi ke cik Ainie oiiiiii?? hahaha.. tak kisahla,asal belum pukul 1 tengahari kan? kan? 

Pasal ape? Laaaa.. opkos la ape yg aku nak post semuanya pasal ape yg berkaitan dengan hidup aku.. ape daaa.. takkan nak post pasal hidup orang lain kot. Terang2 trademark aku "everything about my life and this is my story". I tak jaga tepi kain orang okeh! Bukan cara aku kot,busybody pasal orang lain kan? korang pun sama tau,pedulikan ape orang nak kata,yang penting hidup kita B.A.H.A.G.I.A...... =)

Kali nih aku nak story pasal etika ketika temuduga kerja or what else. INTERVIEW. Perkara harus untuk kita tackle si interviewer kita tuh laaa.. Bukan tackle cinta cinta tuh la.. aish! Tackle untuk dapatkan kerja.

Yela,ada gak la hikmahnya boss aku tuh kasi aku tanggung jawab interview candidate yang nak masuk kerja kat office aku semalam. Ala,aku ade post pasal aku tersalah orang panggil budak tuh makcik semalam. hahahaha! Mana tak nya,pening kepala aku,ramai tak ramai sangat la,tapi lenguh nak cakap benda yang sama berulang kali,nk kasi orang paham ape kite cakap.. payah gak la. Dari publish job vacancy sampailah ke pemilihan calon,semua aku kot. Itula,aku cakap semalam,baik aku je jadi boss kan?? Senang cite.. hehehe.. (aminnnn kan la =) tq)

"Ainie,I'll put all responsibility about all this thing on your shoulder. I accept what all your chooses."

Terngiang2 sat aku ape boss aku cakap semalam. That's mean,he believe on me rite? Susah tau nak buat boss percaya kat kite.. hehehe.Sape aku? Ape jawatan aku? laaa.. aku nih keje biasa2 je,jawatan pun setiausaha cum admin cum clerk cum P.A. hah! hahahahahahaha! sume keje aku buat kot,maklumla,pekerja terajin meletupsss abad ini. Poyo jela ko Ainie oiii! Ala,mmg la aku yg kene interview,jawatan kerani je kot,boss aku mana tahu,confirm die campak kat aku srh training budak tuh,aiseh.. Kalo jawatan Branch Manager,tak de maknanya die nak suruh aku interview kot,lintang pukang jadinya sat gi. Haru haruuuuuu..

Andaikanlah korang berada kat tempat interviewer tuh,ape yg korang nak?

  1. Berpakaian kemas?
  2. Sedap mata memandang,tidak terlalu over makeup?
  3. Pandai berkata-kata?
  4. Berkeyakinan tinggi?
  5. Aura personaliti?
  6. Bersedia segala kemungkinan?
  7. Tahu mengambil hati?
  8. Lenggok tubuh?
  9. Patuhi masa?
  10. Tidak terlalu bijak,tidak terlalu sederhana,tidak terlalu lemah?
  11. Resume yang power?
Itu semua aku kata YA! ya.. semua itu penting yang perlu kita ada ketika datang temuduga. Aku nih cerewet,tolong andaikan si interview anda itu jugak seorang yang cerewet. Serba serbi nak yang terbaik kat mata die. Apa yang aku nak katakan,segala yang aku senaraikan itu perlu ada dalam diri seorang pencari kerja. Aku highlight kat diri aku sangat2! Ur lesson Ainie...fiuh~ Hope ur coming soon interviewing will be ok as ur pray.. Insyallah. 


Ok,hari nih last interview kat office aku,ada lagi dua or tiga orang candidate,seorang kat depan aku tengah isi borang,dan aku tengah updated blog. hahahahahaha! Sangat bijakkkk,kan? hehehe.


Ini gambar kenangan tahun bape ntah kat puncak setiawangsa,kl,dekat dengan rumah lama aku dulu before abah aku dapat posting ke seremban. Rindu life kat KL even aku tak ramai kawan kat sana tp serius tak bosan =(
Bergamba dengan adik aku n sepupu aku,now dorang tengah dug dag dug dag tunggu result spm yang akan keluar this wednesday. Wuhuuuuuuuuuuu... aku lak yg gabra! hahaha.

p/s : eh,mudanya aku dalam gambar tuh.. kalah la ko izati!!!! hahahahahaha =p

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...