just click wherever u want to

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Friday, March 11, 2011

GP Saya Dah Besar.....!! yeahhhh!!

dividers Pictures, Images and Photos
Guinea pigs aku masa aku beli bulan 1 dulu,besar tapak tangan je.. baru 2 bulan,sekarang dah masuk bulan 3,die pun dah 4 bulan++,besar die lebih dari tapak kaki aku,berat pun dah naik.. gemuk gebu! Puas hati aku tengok dorang membesar dengan sihatnya depan mata aku. Walaupun masa awal2 beli dulu,dua2 kene sakit mata,sampai nak makan pun guna hidung je,hidu kat mana aku letak makanan,kesian aku tengok. Lepas dh baik dari sakit mata,si Gingy lak kene kurap,habis bulu die gugur sikit,lps tuh si Fiona plak kene cirit birit... Alahai.. hampir tak sanggup dah aku nak bela. Mana tak nya,jenuh wooo nak bersihkan cage tuh. But,aku dh beli,aku yang nak,mmg aku kene bertanggung jawabla kan. Aku kasi makanan yang fresh2 sikit,air bervitamin,skrg dorg dh tak sakit lagi. Sukernyaaaa aku..! Alhamdulilah.. hehehe.. jaga guinea pigs nih banyak gak remehnya,kuat makan satu hal,dah tuh aktifnya die,lari sana sini,bile lapar mula buat bising. Pantang aku lalu sebelah cage. Kuat kencing! ceh~ nasib baik kiut miut,tak jadi aku nak marah. 

Guinea pigs nih atau tikus belanda,tapi tak makan makanan hamsters n bukan tikus,aku pun tak tahu nape ade pig kat nama die,mungkin bunyi die,mungkin kacuk? ntah..hehe. Eh,kacuk tikus dengan arnab la,bkn dgn yg ehem2 tuh! korang nih pun..die kategori arnab bukan hamster,makan sayur,nasib baik la piggy aku bukan selalu nak sayur yg mahal2,suka sgt mkn timun n daun sup hahaha cuma vitamin die n pallet die agak mahal sikit. Alaaa.. tak pe,kasi sikit2,benda tuh banyak,leh kumpul duit lagi lps tuh. Dan,guinea pigs nih gak kene banyak vitamin c dalam makanan die. Sangat jinak,tak gigit orang,bijak gak kot,suke tempat berkarpet n jgn kerap mandikan die! itu pantang,kalo nak mandikan pun,guna air suam then keringkan pakai dryer,sensitip sikit binatang nih. Ada banyak baka guinea pigs nih,kalo yang aku punya jenis Abby's breed. Bulu die kembang n berpusar2.
Nih masa baru beli,kecik tapak tangan je tau.. very the pemalu seh.

skrg tengok.. besar die! ini Fiona. aku panggil Fiona Gemuk.haha
ini Gingy. tak berat sangat tapi kuat makan!

betapa besar dengan cepatnya dorang,sampai dah tak muat dalam rumah tuh,santai je kaki die kat luar.. hahaha

dulu,satu tapak tangan dah leh pegang dua2,sekarang............................

they know their own bed.. =) sangat bijak. Sekarang dh beli kan rumah lain,yg ini dah hbs di gigit2nya. Hampeh toooooooollll~

p/s : actually sampai sekarang aku curious betul mana satu jantan mana satu betina. I tak tahu looooo.....hahahahahahahhaa!

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...