just click wherever u want to

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Monday, March 7, 2011

OKONOMIYAKI

kat jusco ada :)
Orait.. hari tuh aku gi jusco tebrau,jb,saja usha2 tgv,tapi mcm xbyk cite yg best..so jalan2 cari makan la gamaknya kami hr tuh. Tiba kat bhgian food storage jusco kt bawah tuh,aku ternampak 'benda' nih,ape ke peliknya nama die. Punyala berkerut lama nk ingat balik ape benda nih sbb aku penah tengok orang buat. oh ye!! baru teringat,dlm utube! haha aku nih dulu² mmg suke cite jepun,so segala ttg jepun aku minat nk tahu,termasuk la makanan die. Hah! yg ini salah satu gak la. Kat sana orang panggil okonomiyaki,atau pancake telur. (kalau tak silap aku la)
alahai,senang bangat nak buat die meh,cuma nak xnak je (mcm aku,dh mkn poyo ckp senang,bile srh buat,pemalas!,rajin la katakan) hehe. Rasa die not bad la,byk sayur,ade seafood,telur n kentang. Nak try buat dak?? meh sini orang ajar..




Bahannya :
Telur (ikut bape biji yg korg nak,rasanya 2,3 biji kot)
sayur kobis,daun bawang,kucai-dipotong mayang,halus2
kentang-direbus kemudian dilenyekkan
sotong/udang/turkey ham (dipotong kecik2) - kat sana dorg suke letak bacon (daging ehem2 tuh)
sos lada hitam
mayonis

Cara nak buat :
gunakan kuali leper macam kuali burger tuh. letak minyak sikit.mula2 hancurkan telur,campurkan sayur,kentang sume dlm telur tuh,masak mcm nak masak telur dadar. dh letak dlm kuali,baru susun seafood atas die,bulat2 kan die,kemudian masak sampai garing. Angkat letak atas pinggan,taruk sos n mayonis kat atasnya. Dah siap utk dimakan! senang kan??? :) 

Selamat mencuba.


p/s : makan panas2 lagi sedap. makanan nih memang mengenyangkan n sihat tau.huhuhu.. nak diet mmg elok sangat. Next time aku tunjukkan plak mcmn nak buat Takoyaki. aku suka!! hehe


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...